Fiat Professional presenteert compleet nieuwe line-up bedrijfswagens!
Fiat Professional trekt het doek van een nieuwe generatie van de Ducato, Doblò en Scudo 2024, die nu ook allemaal leverbaar zijn met een 100% elektrische aandrijflijn. Verder zijn flinke stappen gemaakt op het vlak van connectiviteit en met ADAS (Advanced Driver Assistance Systems) om de bedrijfsmatige inzet van deze lichte bedrijfswagens te omringen met meer gebruiksgemak, innovatie, duurzaamheid en uiteraard ook elektrische mobiliteit. Dat laatste is hoogst interessant met het oog op de komst van emissievrije zones voor bedrijfswagens in nabije jaren in veel Nederlandse steden.
Nieuwe Ducato 2024: een winnend project
De Ducato wordt geleverd in meer dan 80 landen. Het is een van de bestverkopende modellen in de recente historie van FIAT met 3,5 miljoen verkochte exemplaren in meer dan 40 jaar. De nieuwe Ducato maakt op alle vlakken een stap vooruit als het gaat om comfort, veiligheid en technologie. Een van de grootste innovaties bij de E-Ducato 2024 is een nieuw accupakket met een capaciteit van 110 kWh. Hiermee is een actieradius mogelijk tot maar liefst 420 km* volgens de gecombineerde WLTP-cyclus, wat 30% meer is dan bij de uitgaande E-Ducato. De elektromotor is goed voor 200 kW (270 pk) met een maximum koppel van 410 Nm.
E-Ducato met compleet nieuwe oplaadsysteem
Het oplaadsysteem is compleet nieuw en omvat twee on board-laders waarmee tot 11 kW met wisselstroom (AC) is te laden en tot 150 kW met gelijkstroom (DC-snelladen). In slechts 55 minuten is het accupakket dan op te laden tot 80%.
De nieuwe E-Ducato biedt drie rijmodi: Eco, Normal en Power. De bestuurder kan daarmee zelf de balans bepalen tussen prestaties en maximale actieradius. Bij elke modus zijn de acceleratie en topsnelheid verschillend. De mate van terugwinnen van remenergie is te regelen met peddels achter het stuurwiel, variërend van maximale regeneratie tot nagenoeg vertragingsvrij uitrollen: de freewheeling mode.
De Fiat Ducato 2024 voldoet aan de Euro 6E-norm
De Ducato 2024 is verder leverbaar met de nieuwste generatie MultiJet-dieselmotoren die voldoen aan de Euro 6E-norm. De dieselversies van 88 kW (120 pk), 103 kW (140 pk) en van 132 kW (180 pk) zijn standaard gekoppeld aan een handgeschakelde zesversnellingsbak. Een nieuwe 8-traps automaat is mogelijk in combinatie met de twee krachtigste vermogensvarianten.
Dankzij een nieuw, meer aerodynamisch design pakken verbruik en CO2-emissie gemiddeld 9% lager uit in vergelijking met de vorige generatie Ducato. Het maximum koppel tot 450 Nm behoort tot het hoogste in dit bedrijfswagensegment. De nieuwe Ducato en E-Ducato bieden tot 17 m3 laadvolume en een laadvermogen tot 1.500 kg.
FIAT Doblò en E-Doblò: vernieuwing van een bestseller
Met een vernieuwd design, meer verfijnde rijprestaties en toegenomen veiligheid gaan de Doblò en E-Doblò een nieuwe fase van hun carrière in. Beide hebben dezelfde laadruimte-afmetingen. De actieradius van de E-Doblò neemt toe tot aan 330 km volgens de gecombineerde WLTP-cyclus en een warmtepomp zorgt daarbij voor betere efficiëntie en rijcomfort. De elektromotor is eveneens zeer efficiënt. Die levert een vermogen van 100 kW (136 pk). De topsnelheid is begrensd op 135 km/uur en de acceleratie van 0-100 km/uur kan in 11,2 seconden. Ook in de E-Doblò kan met peddels achter het stuur de mate van regeneratie van remenergie bepaald worden. Dat kan in drie niveaus. Verder is te kiezen uit drie rijmodi: Normal, Eco en Power.
Magic Plug nieuw bij de Fiat Doblò
De Doblò heeft een on board-lader van 7,4 kW, optioneel is er een 11 kW driefase-lader. DC-snelladen kan met maximaal 100 kW, waarmee het accupakket in 30 minuten tot 80% is te laden. De nieuwe Doblò komt met een Magic Plug, een stopcontact voor bijvoorbeeld elektrische gereedschappen of andere elektrische apparaten met een maximale spanning tot zelfs 400 volt.
Veilig onderweg
De veiligheid is gediend met een nieuwe Magic Mirror, een digitale achteruitkijkspiegel die het beeld van twee camera’s kan weergeven. Eentje zit onder de rechterbuitenspiegel en biedt een breedbeeldweergave van de weg naast de Doblò, zodat bij het rechtsaf slaan fietsers goed zichtbaar zijn. De andere camera zit boven de achterdeuren en zorgt voor een projectie van de situatie achter de auto. De Doblò beschikt over diverse ADAS-systemen, zoals Intelligent Speed Assist, Lane Keep Assist, Driver Attention Alert en een Advanced Emergency Braking System. Optioneel is er nog Adaptive Cruise Control met Stop Function.
Nieuwe Scudo: multifunctioneel, slim en ook 100% elektrisch
De FIAT Scudo heeft eveneens een moderner ogend front met Full Led-koplampen. Ook is er een nieuwe carrosseriekleur Titanium Grey. In het interieur valt een volledig nieuw instrumentenpaneel op en een nieuw vormgegeven dashboard met een groot dashboardkastje en bekerhouders. Pookknop en stuurwiel zijn van een nieuw ontwerp en de zitpositie is comfortabeler. De gewijzigde middenconsole is voorzien van een 10-inch touchscreen. Ook bovenop het dashboard en in de middenconsole zijn er ruime opbergvakken. De bekerhouders aan weerszijden van het dashboard zijn ook geschikt om er een smartphone rechtop in te zetten. Onderin de middenconsole bevindt zich een plateau met plek voor twee smartphones naast elkaar. Een daarvan is voorzien van een inductielader voor draadloos opladen, bij de andere plek is die als optie mogelijk.
Opvallend veel laadruimte in de Fiat Scudo
Met een hoogte van slechts 190 cm biedt de Scudo toch opvallend veel laadruimte tot 6,6 m3 en een laadvermogen tot 1.400 kg. De Scudo is er in verschillende versies, lengtes en laadruimte-inrichtingen om te beantwoorden aan specifieke behoeften van beroepsmatige gebruikers. Heel slim is de Magic Cargo-functie, waarmee de lengte van de laadruimte van de korte standaardversie is te vergroten naar 3,67 m en die van de langere Maxi-versie naar 4,02 m. De rugleuning van de bijrijdersstoel kan, wanneer neergeklapt, dienen als bureaublad voor een laptop of tablet of voor de lunch. De Scudo is leverbaar met een bestuurdersstoel en daarnaast een bank met twee zitplaatsen en daaronder bergruimte, of met twee individuele stoelen voorin.
E-Scudo komt met efficiënte elektromotor
De efficiënte elektromotor in de E-Scudo levert 100 kW (136 pk) en een koppel van 260 Nm. De topsnelheid is begrensd op 130 km/uur. Om het rijbereik te optimaliseren kan in de E-Scudo remenergie worden teruggewonnen. Dat kan in vier standen, in te stellen met de peddels achter het stuurwiel. Er is te kiezen uit twee accupakketten, van 50 of 75 kWh. De eerste biedt een volledig elektrische actieradius tot 224 km in gecombineerde WLTP-cyclus. De 75 kWh-variant levert met dezelfde krachtbron een maximale actieradius van 350 km volgens WLTP. Verder zijn er diverse dieselopties voor de nieuwe Scudo, gekoppeld aan een handgeschakelde versnellingsbak of een 8-traps automaat. Bij de E-Scudo is het maximale laadvermogen 1.250 kg, bij de dieselversies 1.400 kg.